Yoga Amager

Sådan dæmper du dine stress-symptomer

Yoga og stress


Yoga og stress? Kan yoga hjælpe mod stress?

For at svare på det, så lad mig lige dele min egen vej gennem stress.

Da jeg for år tilbage gik Big Time ned med stress, var mit nervesystem i alarmberedskab og havde været det længe. Alle alarmklokker bimlede og bamlede.

Igennem en alt for lang periode havde jeg brugt flere ressourcer, end jeg havde.

Jeg havde presset mig selv, og var blevet presset helt ud over kanten.

Jeg havde overhørt min krops signaler. Min krop havde ellers længe givet mig først små vink med en vognstang om, at noget var galt og til sidste ganske store vink med vognstangen:

  • Jeg holdt op med at sove  – det sidste halve år sov jeg så lidt – flere og flere nætter slet ikke
  • Jeg var forvirret og glemsom
  • Jeg havde utrolig ondt i mit hoved
  • Jeg følte mig kronisk syg – havde ondt i halsen og følte mig i en osteklokke
  • Jeg var ikke glad – nok nærmest deprimeret- verden var går
  • Jeg græd og var meget tyndhudet og slidt
  • Jeg var kortluntet og irriteret på mine omgivelser
  • Og så var jeg kæmpe lydsensitiv – selv små lyde fik mit nervesystem til at gå amok 

Yoga og stress

Så ti dog stille 


Jeg blev sygemeldt og en lang proces startede for at få det godt igen.

Da de værste stress-symptomer havde lagt sig efter laaang tid, var jeg fortsat meget lydsensitiv. Og det resulterede i, at jeg blev irriteret på min omverden.

Jeg forsøgte at få verden omkring mig til at tie stille … kunne andre dog ikke bare lade værre med at tale så højt, skramle med møblerne, lukke dørene så hårdt i, gå så tungt i gulvene, synge, danse, grine…. Ja bare leve? Kunne verden dog ikke bare tie stille?

Som du nok kan regne ud, gik det ikke særlig godt.

For stilheden og roen som jeg så desperat søgte, skulle jeg ikke finde i mine omgivelser. Det kunne ikke lade sig gøre. Medmindre jeg trak mig tilbage fra verden og begyndte at leve et liv på en øde ø. Men selv her ville der jo være lyde eller noget andet mit nervesystem ville reagere på.

Jeg måtte finde en anden strategi.

Roen og freden findes inde i dig og mig 


I følge yogafilosofien, så findes stilheden, freden og friheden inde i os selv. Inde i mig og inde i dig.

Den har altid allerede været der, og den er der endnu. Men noget forhinder os nogle gange / ofte i at få øje på den.

Det gør den ydre og indre støj. Konstante stimuli vi tæppebombes med hver eneste dag – billeder, lyd, lugte, smage – ja sansninger af en hver slags.

Vi er sansende væsener, og vi har brug for vores sanser. De er portaler og broer mellem vores indre og ydre verden. De hjælper os til at navigere rundt i verden.  Men det er også via vores sanser, at vi bliver over-stimuleret og får svært ved at mærke roen, høre stilheden og se freden.

Når vi er meget stresset kan det være helt umuligt at mærke roen og finde ind til stilheden. Men vi kan med øvelser, tid og tålmodighed lige så stille finde tilbage igen.

Yoga og stress

Yoga og stress – tilbagetrækning af dine sanser


I yogafilosofien er der et begreb for det at øve sig i at vende tilbage til freden, roen og stilheden.

Pratyahara betyder tilbagetrækning af sanserne. Det er når vi vender opmærksomheden indad og lukker verden lidt ude.

Det kan vi gøre med åndedrætsøvelser, yogastillinger, afspænding og meditation.

Da jeg fik denne indsigt – at jeg måtte finde stilheden, freden og roen inde i mig, skete der et ret stort perspektivskifte i mit liv. Det blev sådan en aha-oplevelse.

Pludselig genvant jeg kontrollen over mit eget liv! Jeg kunne faktisk selv gøre noget og kunne gøre mig mindre afhængig af, hvordan min omverden opførte sig.

Vedhjælp af min egen yogapraksis kunne jeg langsomt dæmpe mine stress-symptomer og lige så stille vende tilbage til roen, stilheden og freden inde i mig.

3 øvelser, der vender dine sanser indad 


Her får du 3 yogaøvelser, der vender dine sanser indad og dæmper dine stress-symptomer. Lav dem sammen eller hver for sig.

1. Observer dit åndedræt 
Sæt dig i en behagelig stilling. Luk dine øjne. Træk opmærksomheden til dit åndedræt. Observer åndedrættet og åndedrættets bevægelse i kroppen. Sid 5-10 min. Åndedrættet er eminent til at trække opmærksomheden indad.

2. Skildpadden
Sæt dig med fødderne foran dig og fodsålerne samlet. Bøj dig frem for hoften og læg evt. underarmene under dine underben. Luk øjnene. Vend opmærksomheden indad.

3. Vend ryggen til verden
Læg dig på maven med hænderne under panden. Luk øjnene og mærk dit åndedræt i maven. Mærk, hvordan du vender ryggen til verden og beskytter din forsiden som støttes af gulvet.

Rigtig god fornøjelse.

Måske er du også interesseret i...

Maria Toronczyk

Yogalærer

Her finder du inspiration til at få lidt mere yoga ind i din hverdag. Det kan være yoga-øvelser, viden om krop og sind eller inspiration til en hverdag med mere velvære og ro. 

God læselyst!

Maria

Mine favoritter
Udforsk
Nyheder

Få inspiration og nyhder fra Yoga Amager direkte i din indbakken.

Nyheder

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få yoganyheder fra Yoga Amager direkte i din indbakke

Tjek dit spamfilter, hvis ikke du modtager mail fra mig.